Sportmassage, Personal trainer

Heb jij laatst intensief gesport en heb je last van een blessure? Dan kan een massage een goede oplossing zijn. Een sportmassage is een massage die gericht is op het stimuleren van de doorbloeding van de spieren. Met deze massage zorg je ervoor dat afvalstoffen in je spieren sneller afgevoerd worden. Hiermee bevorder je het herstel van de spieren en je lichaam. Enkele dagen voor, maar ook enkele dagen na een flinke inspanning kun je deze massage nemen. Je hebt dan een deep tissue massage of een sportmassage. De massages worden vaak preventief gebruikt om blessures te voorkomen. Als je al last hebt van een blessure, zorgt de massage voor een sneller herstel. Doordat de sportmassage zorgt voor een goede afvoer van de afvalstoffen, help je je lichaam om sneller te herstellen. Bovendien voorkom je hiermee overbelasting van de spieren en dus blessures.

Hoe werkt de massage?

Tijdens een sportmassage wordt er stevig gemasseerd, waarbij het bindweefsel bijvoorbeeld wordt losgemaakt en knopen uit je spieren worden gehaald. Hiervoor is het belangrijk om diep in de spieren te masseren, dit kan soms niet prettig aanvoelen. Als je je door deze pijn heen zet, zal je snel merken dat je je beter gaat voelen. De pijn die jouw lichaam aangeeft betekend ook dat er iets niet goed zit en dat kan juist worden verholpen door een sportmasseur. Bij de massage wordt uiteraard gekeken naar of de massage niet te intens wordt. Voordat de massage begint, zal de sportmasseur met jou bespreken waar je op dat moment behoefte aan hebt. Hierbij kan je aangeven wat jij met de massage wilt bereiken en waar de focus van de massage op moet liggen. Dit kan bijvoorbeeld je rug, nek, benen of schouders zijn.

Het effect van de massage

Bij een sportmassage wordt de doorbloeding van je spieren verbeterd, hierdoor worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Daarmee wordt het herstel van je lichaam ook bevordert en voorkom je blessures door overbelasting van je spieren. Doordat de massage vrij stevig is, is deze niet geschikt vlak voor of na een grote inspanning. Hiermee zou je je spieren namelijk te veel belasten en zal dit eerder ten nadelen werken. Als je je wilt laten masseren vlak voordat de grote inspanning gaat plaats vinden, kun je beter kiezen voor een massage die niet al te zeer de spieren belast. Een goede sportmasseur zal je hier ook naar vragen en zijn massage hierop aanpassen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *